Turblogg: Skiekspedisjon
Kart

Elisabeth Eriksen var med på vår skiekspedisjon i april. Oppturer, oppoverbakker, utfordringer, vakker natur og godt samhold i gruppa er noe av det hun oppsummerer turen med. Les utdrag fra bloggen hennes her. Kanskje drømmer du om en slik tur neste vinter?

AV: Elisabeth Eriksen

- God morgen! Vil dere ha kaffe?

Jeg er i ingenmannsland på Svalbard, klokken er 07:00 og guiden Morten stikker hodet inn i teltet vårt. Jeg kjenner den deilige lukten av nylagd kaffe og ergrer meg over at jeg aldri har begynt å drikke svart kaffe. Jeg frigjør meg fra soveposen og prøver febrilsk å åpne de trøtte øynene mine.

Så går jeg all in for en effektiv morning. Kornblanding til frokost og en varm kopp te, rask påkledning av yttertøy og pakking av pulk. Teltet fikk vi ned og pakket sammen på sånn passe null komma niks. Den andre guiden, Jakob, roper på oss og sier at det er tid for oppsamling. Han kikker på klokka og sier vi er 40 minutter etter skjema. Siden det er første morgenen, er Jakob snill med oss. Litt slækk første dagen, men skjerpings neste morgen. Beskjed mottatt!

YTE 50, NYTE 10

Vi legger på halvfellene på skia før de spennes fast og pulken festes til beltet. En kald motvind gir oss en frisk start på dagen, men solen stråler igjen fra en knallblå himmel, så dette er innafor. Etter en liten stund, svinger vi inn i en smalere del av dalen og kommer i le for vinden hvor det er perfekt å ta en liten snackspause. Vi går hele tiden 50 minutter før vi tar en 10 minutters pause. Da rekker vi akkurat å slappe av litt og passe på å fylle på med ekstra energi.

DEN LANGE, SEIGE OG VAKRE MØYSALBREEN

Etter pausen begynner slitet. Vi skal oppover. Først noen krappe, små kneiker og så en laaaaang bre. Jeg har lite erfaring med pulk og det jeg merker raskt er at det er ekstremt tungt å dra pulk i oppoverbakke. Det er så tungt at jeg må lene kroppen godt forover og gå med seige og lange steg. Det beste er å finne et akkurat passe marsjtempo jeg kan holde hele breen opp.

Vi kommer oss vel frem til campen og får utdelt teltspotten – på rett linje som dagen før! Så rett på rutiner. Slå opp teltet, smelte vann, skifte tøy. Jeg går gjennom middagsutvalget og velger meg ut en storfegryte. Smaker slettes ikke så verst i dag heller.

NY DAG I ISPARADIS MED DIKT OG SVALBARDYOGA

Vi blir igjen vekket klokken 07 med nylaget kaffe. Jeg har sovet godt tross at det var 22 minus denne natten. Vi lærte i går at tiden frem til vi skal være klare kl. 09 går veldig fort, så vi er enda mer effektive denne morgenen. Og tro det eller ei…, alle som én var klare til oppsamling kl. 09 presis. Vi gymmer litt og Morten avslutter dagens oppsamling med et dikt. Jeg nyter utsikten og lar de vakre ordene fra diktet synke inn.

DAGENS AKTIVITET: PULK-CURLING

I dag er det av med fellene. Og for en deilig følelse! Pulken rykker og napper litt, så balansen blir satt litt på prøve. Vi kommer omsider til en kort og bratt nedoverbakke. Jakob går litt nedover og sjekker ut forholdene. Når han kommer tilbake sier han at vi skal sende pulkene ned kneika. Jeg stoler på at dette er noe han har gjort før og sender pulken min utfor bakken. En etter en av oss gjør det samme, og det er nesten som curling der du ser de etterhvert små pulkene sneie forbi hverandre. Når alle pulkene er nede, er det bare å sette utfor selv. Det er så deilig å seile ned i nysnø og nyte det gode føret.

DAGEN VI MØTER EN PINGO

I dag er det rene sjarmøretappen å regne. Noen kilometer fra campen ser vi noe som ligner på en liten bergknaus midt i dalen. Morten forteller at denne kulen i terrenget kalles for en pingo. Under oss er det permafrost. Under permafrosten blir grunnvannet presset opp mot overflaten fra en isbre i nærheten. Jorda blir rett og slett løftet opp og danner små kuler i landskapet. På et tidspunkt vil pingoen kollapse. Dette skjer fordi de sprekker i toppen eller iskjernen smelter.

EN BJØRNEVAKT UTENOM DET VANLIGE

Kl 03:30 blir jeg vekket av personen som hadde vakt før meg. Jeg hopper i klærne og kommer meg ut av teltet. What? Det er jo helt whiteout jo! Sikten er helt borte og jeg ser ingenting annet enn campen som lyses opp av de gule og røde teltene. Ojda… dette ble nesten i overkant spennende. Vi har fått vite at det er veldig lite sannsynlig at vi møter på isbjørn på turen vår, da den stort sett holder seg langs kysten. Vi er jo et godt stykke fra kysten nå. Men man vet jo uansett aldri hvor en isbjørn kan finne på å ta veien.

OVERRASKELSE

Plutselig kommer Morten innom teltet med nylaget ostekake. Åhhh, jeg får helt tårer i øynene. Han spør om jeg også vil ha litt ost og spekemat, samt en liten snaps. Jeg takker ja og han forsvinner noen minutter før han kommer tilbake med serveringen. For en service. Hva de gutta ikke har hatt i pulkene sine. Det smakte veldig godt med noe annet enn Real turmat nå.

SISTE DAG AV EKSPEDISJON SVALBARD

Vi pakker sammen og gjør oss klar for siste etappe. Vi får et siste dikt og en siste morgengymnastikk. Vi sklir av gårde ned dalen på vei til turens sluttpunkt. Vi har nå kommet over i Bolterdalen og her møter vi flere hundespann på tur. Vel fremme møter vi en litt grå og trist vei. Snøen er møkkete og den hvite idyllen jeg har gått på tur i er nå historie. Folk gråter av vemodighet. Eventyret er over. Jeg gråter av glede. Kroppen min er glad for at det er over, hodet mitt er forvirret. Jeg har aldri vært glad for at en tur er over. Det er rart. Det er feil. Allikevel er jeg så utrolig glad for at jeg har vært med på dette eventyret.

For en tur. For et landskap. For et turfølge og for noen fantastiske guider! Dette er fantastisk og må oppleves selv. Jeg er også ærlig på dette – turen er ikke for alle! Tør du gå utenfor din egen komfortsone, vil du mest sannsynlig få opplevelser som du vil huske resten av livet! Svalbard er og blir et unikt reisemål!

Elisabeth

Les mer om Elisabeths Svalbardopplevelser på bloggen hennes her.

Les mer om våre skiekspedisjoner her.